Transformacja rynku e-commerce trwa. Jak pokazuje najnowszy raport Gemius „E-commerce w Polsce”, rodacy nadal chętnie dokonują zakupów w sieci. Wcześniejsze edycje badania pokazywały, że znaczący wpływ na zwiększenie liczby e-klientów miała pandemia Covid-19. Obecnie, najczęstszymi argumentami za zakupami online są niskie ceny, które w dobie inflacji kuszą konsumentów, całodobowość i brak konieczności fizycznego dotarcia do sklepu.
Klient w e-commerce
Jak wskazuje raport, 77% osób korzystających z sieci dokonało transakcji online. Dzięki badaniu możemy zobaczyć, że większość osób kupuje w krajowych e-sklepach, tylko 32% respondentów kupuje na zagranicznych platformach.
Powodem, dla którego internauci nie chcą dokonywać transakcji w sieci, jest potrzeba fizycznego kontaktu z produktem (np. przymiarki) oraz obawy związane z gwarancją i płatnościami.
Względem zeszłorocznego badania, mniej osób kupuje obecnie online, natomiast warto zauważyć, że nadal konsumenci mają bardzo dobre zdanie o e-zakupach. Dodatkowo swoją sytuację finansową określa jako złą tylko 6% respondentów. Natomiast, aż 28% e-klientów ograniczyło w 2022 swoje internetowe zakupy.
Allegro góruje nad innymi platformami
Raport Gemius jednoznacznie pokazuje, że Allegro cieszy się niesłabnącą popularnością, jako platformę handlową wymieniło je (spontanicznie) 87% badanych osób. Co istotne, Amazon rośnie w siłę i wskazuje go już 17% respondentów.
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Pomarańczowy portal aukcyjny funkcjonuje w e-przestrzeni od blisko 22 lat. W większości kategorii zakupowych został wymieniony, jako serwis odwiedzany podczas zakupów (kategorie: moda, RTV i AGD, książki, płyty, multimedia, dom i ogród czy artykuły spożywcze).
Co ciekawe w kategorii książka, płyta, multimedia królował Empik, który jest kojarzony, jako serwis pierwszego wyboru. W porównaniu do poprzedniej edycji raportu na polu spontanicznie wymienianych portali sprzedażowych nie doszło do zaskakujących zmian.
Dlaczego lubimy zakupy online?
Zakupy w sieci cieszą się niezmiennie dużą popularnością. Głównymi czynnikami, które przemawiają za transakcjami online, są:
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Dostępność – e-sklepy funkcjonują całodobowo, nie mają świąt i nie obowiązuje ich zakaz handlu w niedzielę. Dla kupującego to niezwykle wygodne, że może o każdej porze dnia i nocy dokonać zakupu. 75% respondentów podkreśla, że to czynnik, który wpływa na atrakcyjność tego typu transakcji.
Brak konieczności jechania do sklepu – polski konsument żyje coraz szybciej. Wygospodarowanie czasu na fizyczny kontakt z produktem jest często trudny lub niemożliwy. Oczywiście zakupy online wiążą się z tym, że trzeba czekać na dostawę, ale pozwalają szybko i wygodnie dokonać transakcji.
Ceny – 67% respondentów wskazuje na to, że atrakcyjne ceny online są bodźcem do dokonywania zakupów w sieci. Inflacja odchudza portfele kupujących, korzystne ceny, rabaty, programy lojalnościowe online zachęcają do szukania okazji i zniżek.
Co motywuje klienta do zakupów w sieci?
Respondenci zostali zapytani o to, jakie czynniki dodatkowe, mogą zmotywować ich do zakupów online. Wyniki raportu nie są zadziwiające. Większość z badanych odpowiedziała, że atrakcyjne ceny, rabaty, zniżki i darmowa wysyłka to elementy, które potrafią przekonać ich do częstszych e-zakupów.
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
Analizując wyniki przeprowadzonego raportu, można łatwo zauważyć, że czynniki finansowe są często wymieniane, jako przyczynek do szukania produktów w sieci. Oczywiście w dobie dzisiejszego e-commerce klienci moją wysokie wymagania względem innych czynników (np. czas i możliwość wyboru formy wysyłki i zwrotów, wysokiej jakości obsługi, bezpieczeństwa transakcji itd.). Natomiast niewątpliwie, niskie ceny, atrakcyjne promocje są dla klientów online wabikiem, który może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży w Twoim e-biznesie.
Walcz o klienta w sieci
Nie można się dziwić, że przy dzisiejszym trybie życia Polacy doceniają i lubią kupować w sieci. Co ciekawe, w atrakcyjne ceny uzyskały trzecie miejsce w rankingu raportu, ale na kolejnych miejscach plasuje się informacja o spersonalizowanych promocjach i rabatach dla stałych klientów oraz łatwość porównywania ofert.
Na powyższe czynniki zwracamy dużą uwagę, ponieważ nierozerwalnie łączą się z naszym systemem do monitoringu i automatyki cenowej. LivePrice umożliwia e-sprzedawcy rozeznanie się w rynku (obserwację cen konkurencji na konkretnej platformie sprzedażowej) oraz automatykę cenową (dostosowywanie cen do ruchów branży). Dzięki temu przedsiębiorca może w bezpieczny i automatyczny sposób zarządzać swoimi cenami bez konieczności straty czasu na działania manualne.
Jeżeli chcesz automatycznie kontrolować swoją politykę cenową i oferować towary w korzystnych cenach, koniecznie umów się na rozmowę z naszym specjalistą, który przygotuje dla Ciebie wersję demonstracyjną systemu. Możesz z niej korzystać (bezpłatnie) przez 14 dni na wybranych platformach sprzedażowych. Dzięki temu przekonasz się, jak istotna jest automatyka cenowa w e-commerce.