Pozycjonowanie cenowe to kluczowy element strategii marketingowej, gdzie cena produktu jest starannie ustalana w celu zajęcia określonego miejsca na rynku. Charakteryzuje się kilkoma głównymi cechami, które omówię w poniższym artykule.
Główne rodzaje pozycjonowania cenowego
Pozycjonowanie cenowe to strategiczne ustalanie cen produktów tak, aby komunikowały określoną wartość, pozycję na rynku i profil marki. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co to takiego polityka cenowa i jakie wyróżniamy jej rodzaje, przeczytaj podlinkowany artykuł. Poniżej, znajdziesz rodzaje pozycjonowania cenowego, jakie możesz wprowadzić do swojego biznesu.
Pozycjonowanie cenowe produktu – strategia cen warstwowych
Oferowanie różnych poziomów produktu (dobry–lepszy–najlepszy) w celu wykorzystania efektu kotwicy. Takie uszeregowanie prowadzi do przesunięcia sprzedaży ku opcji „lepszy”.
Strategia dynamicznego ustalania cen
Elastyczne dostosowywanie cen – na podstawie popytu, podaży, ruchów konkurencji czy pory dnia. Niewątpliwie LivePrice pomoże Ci skutecznie wprowadzić dynamiczne ceny do Twojego e-commerce. Badania pokazują, że zastosowanie dynamic pricing może zwiększyć sprzedaż o ~25% i ruch o ~15%.
Zbieranie śmietanki a pozycjonowanie cenowe
Strategia polega na starcie z wysoką ceną, a następnie stopniowym obniżaniu, gdy pojawia się konkurencja.
Strategia penetracji rynku
Wprowadzenie produktu po niskiej cenie, by szybko zdobyć udział w rynku, z późniejszą możliwością podwyżki. Co więcej, na Allegro LivePrice wyposażony jest w moduł, który podnosi (lub obniża) razem ze wzrostem sprzedaży. Sam określasz przedziały sprzedaży i dodany (lub odjęty) procent od kwoty wyjściowej.

Pozycjonowanie cenowe a strategia cen wysokich i niskich
W tym przypadku, produkty są wprowadzane w cenach premium, a potem sprzedawane po obniżce. Działanie przyciąga klientów szukających okazji i buduje wizerunek droższej marki, która zapewnia swoim klientom wspaniałe okazje.
Strategia cen konkurencyjnych
To ustalanie cen na podstawie obserwacji ofert konkurencji a pozycjonowanie cenowe produktu. W tym przypadku niewątpliwie LivePrice, który nie tylko reaguje na zaniżanie cen przez konkurencję w bezpieczny sposób. Aplikacja działa dwutorowo i podnosi ceny w odpowiednim momencie i dokładnie pokazuje Twoją sytuację rynkową.

Strategia psychologiczna – pozycjonowanie cenowe
Pozycjonowanie cenowe to również wykorzystanie technik takich jak ceny z końcówką .99, gratisy itp. Oczywiście trik znacząco podnosi współczynnik konwersji i wartość koszyka: złotówka więcej lub mniej potrafi przesądzić o tym, czy klient będzie chciał dokończyć transakcję.
Strategia pakietowa
Sprzedaż powiązanych produktów w zestawie taniej niż osobno. Ta strategia cenowa produktu może się świetnie sprawdzić, kiedy chcemy zejść ze stanów magazynowych. Będzie też doskonałą dla produktów, przy których nie chcemy porównywać się z konkurencją (bo np. mamy wyższą cenę). W takiej sytuacji pakiety mogą to zatuszować, gdyż często klienci nie przekraczają wartości za sztukę, czy poszczególny element zestawu.
Dyskryminacja cenowa
Różnicowanie cen względem segmentu klienta – np. geograficznie czy demograficznie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Dyskryminacja cenowa – charakterystyka zjawiska.
Jak skutecznie wdrożyć strategię cenową w e-commerce?
Bez względu na to, czy robisz to świadomie, czy nie, zapewne prowadzisz pozycjonowanie cenowe produktu. Jeżeli chcesz robić to w sposób bardziej uporządkowany, możesz postawić na:
- Segmentację ofert i wariantów cenowych. Jasno zdefiniuj warianty: dobry–lepszy–najlepszy. Różnicuj cechy: funkcje, dodatki, serwis. Oczywiście Twoja witryna musi mieć możliwość wyeksponowanie tych produktów, aby „podpowiadać” klientowi poszczególne opcje.
- System dynamicznego ustalania cen a pozycjonowanie cenowe. Wdróż narzędzia oparte na analizie konkurencji. Ustal alerty cenowe i automatyzuj regulacje cen. W tym przypadku świetnie sprawdzi się LivePrice, który działa wielokanałowo i pozwala zautomatyzować procesy pozycjonowania cenowego produktów.
- Psychologia cen w praktyce wymaga: stosowanie końcówki cen .99, porównania „zalecana cena”, usunięcia symboli waluty. Oczywiście koniecznie dodawaj (i oznacz) gratisy i darmową dostawę powyżej konkretnej kwoty. Te sprawdzone tricki bezpośrednio wpływają na wzrost konwersji.
- Promocje czasowe i programy lojalnościowe. Wprowadź w swoim e-sklepie ograniczone czasowo zniżki, subskrypcyjne rabaty, cashbaki. Działanie pozwoli na wzrost zaangażowania klientów, powstawanie opinii i zwiększenie SEO.
- User Experience i UX/CRO. Oczywiście pamiętaj, że cena to element UX: musi być dobrze widoczna, czytelna, porównywalna. Analizuj heatmapy, ścieżki zakupowe, eliminuj „pogo‑sticking”.
Pozycjonowanie cenowe – analiza wyników
Kluczowym elementem skutecznego pozycjonowania cenowego jest regularna analiza wskaźników KPI, takich jak współczynnik konwersji (CR), średnia wartość koszyka (AOV), udział poszczególnych wariantów cenowych, a także SEO i ruch organiczny. Oczywiście współczynnik konwersji i AOV pozwalają ocenić, jak zmiany cen i wariantów wpływają na rzeczywiste zakupy i przychody.
Testy a pozycjonowanie cenowe
Wprowadzanie pozycjonowania cenowego produktu, który jest optymalny dla Twojej branży to systematyczny proces. Musisz obrać plan, Kolejno wykonać test i przeanalizować dane. Dzięki temu możesz zidentyfikować najbardziej efektywną kombinację czynników cenowych i marketingowych. W długim okresie przełoży się to na wyższe wyniki sprzedażowe i lepszą widoczność twojej oferty w sieci.
Jak wdrożyć LivePrice w Twoim e commerce?
Analiza startowa
Ustal cel (np. zdobycie udziałów, utrzymanie marży, szybka reakcja na konkurencję), aby skutecznie przeprowadzić pozycjonowanie cenowe. Wybierz pupilarne kanały, na których działasz np. Allegro + Ceneo. Oczywiście pamiętaj, że przez 14 dni możesz testować moduł zupełnie za darmo i sprawdzić, jakie wymierne efekty przyniesie aplikacja.
Dobór strategii Cenomatic
Na podstawie celu wybierz lub zmodyfikuj gotowe scenariusze – np. wyrównaj do najtańszej oferty lub trzymaj się ustalonej pozycji. Dlatego w aplikacji możesz wybierać pośród ponad 20 trybów zmiany cen.
Ustawienia parametrów
W LivePrice określasz:
- cenę minimalną,
- krok cenowy (np. 1 gr),
- częstotliwość aktualizacji,
- kanały sprzedaży.
Monitorowanie i optymalizacja
Dlatego analizuj KPI: wolumen sprzedaży, udział w TOP, konwersję, średnią cenę. Testuj różne scenariusze cenowe – A/B – w zależności od pory dnia, tygodnia czy sezonu. Wybierz pozycjonowanie cenowe, które będzie optymalne dla Twojej branży.
Skalowanie
Gdy osiągniesz zakładane cele, poszerz zakres – dodaj kolejne platformy (np. Amazon, Google Shopping), inne grupy produktów, mocniej personalizuj parametry.
Pozycjonowanie cenowe z LivePrice
Pozycjonowanie cenowe produktu to fundament konkurencyjności i rentowności w e‑commerce. Dzięki LivePrice możesz nie tylko wybrać spośród wielu sprawdzonych strategii cenowych, ale także je testować i optymalizować na różnych kanałach sprzedaży.
Zalety takiego podejścia są nieocenione:
- gotowe scenariusze lub personalizowany model repricingu,
- wielokanałowa kontrola cen,
- bezpieczeństwo marży,
- oszczędność czasu i zasobów,
- zwiększona sprzedaż oraz lepszy wizerunek w porównywarkach i marketplace’ach.